Els
dos tribunals tenen més de deu segles d’antiguitat. La seua eficàcia
com a tribunals explica que hagen sobreviscut als avatars de la
història, com ara la conquista cristiana del segle xiii,
els intents d’ingerència de l’autoritat reial i municipal al llarg de
l’Antic Règim o la implantació del principi d’unitat jurisdiccional per
la revolució liberal del segle xix. El Consell d’Hòmens Bons i el Tribunal de les Aigües
són descendents directes dels consells tribals que dirimien en primera
instància els conflictes per l’ús de l’aigua en les comunitats de
regants andalusins. Al-Àndalus va ser, durant els primers segles de la
seua història, una societat organitzada a través de clans procedents de
l’un i l’altre extrem del món islàmic. La solidaritat entre tribus va
facilitar la construcció de nous sistemes de regadiu, que eren
mantinguts amb l’esforç col·lectiu dels beneficiaris del sistema.
L’equitat i la solidaritat en el repartiment de l’aigua són principis
bàsics de la llei islàmica. L’Horta de Múrcia i la de València són
construccions socials, reflex de les necessitats i objectius tant de la
societat que les va dissenyar com de la societat medieval i moderna,
feudal i contemporània, des del segle xiii
fins a l’actualitat. L’herència andalusina va tindre una part material,
les infraestructures del reg: canals, partidors, molins..., però també
una part immaterial: la cultura de l’aigua, la gestió i l’organització
dels sistemes de reg construïts per la societat murciana i valenciana
musulmana, que va ser transmesa i continuada en gran manera pels nous
pobladors d’origen cristià del segle xiii.
A les hortes urbanes de Múrcia i València, devia tindre lloc una
situació més complexa, perquè s’anà sobreposant el poder de l’estat
musulmà radicat precisament a les ciutats. És a les ciutats on es degué
plantejar més directament la intervenció de funcionaris públics sobre
els sistemes de reg de l’entorn de la ciutat. Esta consolidació de
l’estat musulmà pot estar relacionada amb l’aparició de la figura del sahib al saqiya, el sobreacequiero castellà o sabasequier
valencià. A partir de la tradició d’organització i representació
col·lectiva dels representants o caps familiars de cada un dels clans,
“els consells de vells” que traduïxen les fonts castellanes o “els vells
de l’aljama” en el cas valencià, es va generar un sistema col·lectiu de
gestió i resolució dels conflictes del regadiu basat en l’autogovern i
l’autogestió per part dels regants.